Όπως είναι γνωστό, επάνω από το Σταυρό ο
Κύριος μας Ιησούς Χριστός, έδωσε εντολή και την Παναγία μητέρα του παρέλαβε ο
Ιωάννης ο Ευαγγελιστής στο σπίτι του, όπου διέμενε μαζί με τον αδελφό του
Ιάκωβο και τη μητέρα του
Σαλώμη, συγγενή της Θεοτόκου. Όταν ήλθε η στιγμή να
τελειώσει την επίγεια ζωή της, άγγελος Κυρίου (η παράδοση λέει ότι ήταν ο
Αρχάγγελος Γαβριήλ) της το έκανε γνωστό τρεις μέρες πριν.
Η χαρά
της Θεοτόκου υπήρξε μεγάλη, διότι θα συναντούσε το μονογενή της Υιό και Θεό
όλων των ανθρώπων. Πήγε, λοιπόν, και προσευχήθηκε στο
όρος των Ελαιών, όπου
συνήθιζε να προσεύχεται και ο Κύριος Ιησούς. Έπειτα, γύρισε στο σπίτι του
Ιωάννη, όπου έκανε γνωστή την επικείμενη κοίμηση της.
Η παράδοση αναφέρει ότι την τρίτη ήμερα από την εμφάνιση του
αγγέλου, λίγο πριν κοιμηθεί η Θεοτόκος, οι
Απόστολοι δεν ήταν όλοι στα
Ιεροσόλυμα, αλλά σε μακρινούς τόπους όπου κήρυτταν το
Ευαγγέλιο. Τότε,
ξαφνικά νεφέλη τους άρπαξε και τους έφερε όλους μπροστά στο κρεβάτι, όπου
ήταν ξαπλωμένη η Θεοτόκος και περίμενε την κοίμηση της. Mαζί δε με τους
Αποστόλους ήλθε και ο Διονύσιος
Aρεοπαγίτης, ο
Άγιος Ιερόθεος ο διδάσκαλος
του Διονυσίου, ο
Απόστολος Τιμόθεος, και οι λοιποί θεόσοφοι Ιεράρχες.
Όταν
εκοιμήθη, με ψαλμούς και ύμνους την τοποθέτησαν στο μνήμα της
Γεσθημανή. Επειδή, κατά θεία οικονομία, ένας από τους Aποστόλους (ο
Θωμάς όπως λέει η
παράδοση) δεν ήταν παρών στην κηδεία της Θεομήτορος, ζήτησε να ανοιχτεί ο
τάφος ώστε να προσκυνήσει και αυτός το Σώμα της Θεοτόκου.
Έτσι, μετά από τρεις
ήμερες, άνοιξαν τον τάφο και έκπληκτοι διαπίστωσαν ότι η Παναγία αναστήθηκε
σωματικά και ανελήφθη στους ουρανούς. Και βέβαια, όλη η ανθρωπότητα, με
ευγνωμοσύνη για τις πρεσβείες της στο Σωτήρα Χριστό.
Η Παναγία όταν μπήκε στο Ναό ήταν
τριών ετών· έμεινε στο ιερό δώδεκα χρόνια, δεκαπέντε ετών· τρεις
μήνες αφού βγήκε από το ιερό μέχρι τον Ευαγγελισμό και εννέα μήνες
κυοφορία, δεκαέξι ετών γεννά τον Χριστό. Έζησε με τον Χριστό
τριάντα δύο χρόνους, άρα σαρανταοκτώ ετών ζει την Σταύρωση, την Ανάσταση
και την Ανάληψή Του. Έζησε μετά απ' την Πεντηκοστή άλλα έντεκα
χρόνια και εκοιμήθη στη Γεσθημανή, σε ηλικία πενήντα εννέα ετών. Η Εκκλησία
μας εορτάζει το γεγονός αυτό της κοίμησης στις 15 Αυγούστου.
ΠΩΣ Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΙΜΑΕΙ
ΤΗ ΘΕΟΤΟΚΟ
Η
ευγνωμοσύνη, ή εμπιστοσύνη και ή αγάπη του πιστού λαού στην Παναγία
αποτυπώνονται στην υμνογραφία, στη λαογραφία, στην τέχνη και στη λατρεία. Πολλές
εκκλησίες και μοναστήρια είναι αφιερωμένα στη Θεοτόκο. Προς τιμήν της
φιλοτεχνήθηκαν πλήθος ιερές εικόνες. Αλλά και ύμνοι, τροπάρια, ακολουθίες και
εορτές έχουν την αναφορά τους στη Θεομήτορα. Πολλά ιερά προσκυνήματα είναι
καθιδρυμένα σε περιοχές, πού σχετίζονται με θαύματα της Παναγίας. Σε
παραδόσεις, δοξασίες και λαϊκές παροιμίες τ' όνομα της Θεοτόκου αναφέρεται με
εξαιρετική τιμή και ευλάβεια.
Από τις
πολλές γιορτές προς τιμήν της οι κυριότερες είναι: Η
Σύλληψη της Θεοτόκου (9 Δεκεμβρίου), Η
Γέννηση (8 Σεπτεμβρίου),
τα Εισόδια, η αφιέρωσή της στο Ναό (21 Νοεμβρίου), η
Σύναξις της Θεοτόκου,
συνολική τιμητική μνήμη (26 Δεκεμβρίου), ο
Ευαγγελισμός (25 Μαρτίου), η
Κοίμηση (15 Αυγούστου). Ακόμη η
Αγία Ζώνη της Θεοτόκου (31 Αυγούστου) και η
Αγία Σκέπη (28 Οκτωβρίου).
Εκτός
από τις βασικές θεομητορικές εορτές, ή ζωή της εκκλησίας και ή λαϊκή ευσέβεια
έχουν προσθέσει και άλλες πολλές, πού σχετίζονται με θαυμαστές ενέργειες της
Θεομήτορος, με εγκαινιασμούς ναών της ή με ευρέσεις θαυματουργών εικόνων της.
Τα πολλά αφιερώματα, με τα οποία είναι κατάφορτες οι θεομητορικές εικόνες,
αποτελούν μία ακόμη απόδειξη της λαϊκής ευγνωμοσύνης απέναντι της. Κάθε τόπος
έχει και μία θαυματουργή εικόνα της Παναγίας, καθεμιά με την ιστορία και τους
θρύλους της, πού δημιουργούν ατμόσφαιρα θρησκευτικού μυστηρίου.
Από τις
εκκλησιαστικές ακολουθίες πού αναφέρονται στην Παναγία, οι πιο δημοφιλείς
είναι οι
Χαιρετισμοί της μεγάλης Τεσσαρακοστής, ο
Ακάθιστος Ύμνος (κάθε
Παρασκευή βράδυ τις 5 πρώτες εβδομάδες της Μ. Τεσσαρακοστής πριν το Πάσχα)
και οι Παρακλήσεις του Δεκαπενταύγουστου.
Στη
Θεοτόκο δόθηκαν πολλές
επωνυμίες, επίθετα εκφραστικά και κάποτε παράδοξα, πού
αντιστοιχούν στις ιδιότητες της, στους εικονογραφικούς της τύπους, στον χρόνο
των εορτών της κ. ά. Τέτοιες ονομασίες είναι: Μεγαλόχαρη,
Οδηγήτρια,
Γλυκοφιλούσα, Ελευθερώτρια,
Γοργοϋπήκοος,
Καρδιώτισσα,
Πορταΐτισσα,
Προυσιώτισσα, Φανερωμένη,
Ζωοδόχος Πηγή,
Μυρτιδιώτισσα κλπ.
ΤΑ ΘΑΥΜΑΤΑ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ
Τα
θαύματα της Παναγίας προέρχονται από διάφορες πηγές. Με τα θαύματα η Θεοτόκος
έρχεται σε άμεση επαφή με τους ανθρώπους και τα προβλήματα τους. Συχνά
εμφανίζεται στον ύπνο ή σε εγρήγορση. Άλλοτε ή παρουσία της γίνεται αισθητή
μόνο με τη φωνή ή με κάποια ευωδιά.
Με όλους αυτούς τους τρόπους
επεμβαίνει θαυματουργικά και θεραπεύει αρρώστιες, ενθαρρύνει πολεμιστές,
ικανοποιεί ανάγκες, σώζει από κινδύνους, δίνει λύσεις σε προβλήματα και
αδιέξοδα. Άλλοτε πάλι καθοδηγεί για την εύρεση ιερών της εικόνων και άλλοτε
ευαγγελίζεται ευεργεσίες ή, αντίθετα, προμηνύει συμφορές. Με ανάλογο τρόπο
στιγματίζει την αταξία και ασέβεια ή βραβεύει την αρετή. Τέλος, οδηγεί στη
μετάνοια, μεταστρέφει αλλόθρησκους και τιμωρεί παραδειγματικά τους
βλάσφημους. Η ζωντανή όμως αυτή παρουσία της Θεοτόκου τόσο στην ατομική όσο και
την κοινή ζωή των χριστιανών, για να γίνει αντιληπτή και αποδεκτή,
προϋποθέτει και εξίσου ζωντανή πίστη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου